Idén bakom Säkra Samtal

Lisa Hasselgren är grundaren bakom Säkra Samtal. Lisa har sin bakgrund i IT-branschen, och driver sedan 2019 bolaget TwopartID.

En kväll i maj 2019 blev Lisa vittne till ett bråk. Hon filmade händelsen och fick kort därefter ett telefonsamtal från Polisen som ville ta del av bevismaterialet. Eftersom de inblandade hade sett när Lisa filmade, blev hon osäker på om det faktiskt var Polisen som ringde. Det fanns inget sätt för henne att kontrollera att personen som ringde faktiskt var den som hen utgav sig för att vara. Hur kunde hon vara säker på att det inte var en bedragare? Och så föddes idén till identifieringstjänsten Säkra Samtal.

Det har länge varit en självklarhet att privatpersoner ska kunna identifiera sig för organisationer, myndigheter och företag. Men omvänt: hur ska privatpersoner kunna veta vem det verkligen är som ringer?

”Det är en fläck på kartan, man har glömt bort det här med säkra samtal. Ingen ska behöva tvivla på att det är vårdcentralen, banken eller myndigheten som ringer”, säger Lisa.

”Vi såg även tidigt att det finns ett behov av identifiering för business to business. Socialtjänsten och polisen är bara ett av många exempel. De delar dagligen information med varandra, utan att säkert veta att personen de kommunicerar med verkligen är den som den utger sig för att vara.”

En tryggare värld

Vår vision är att skapa en tryggare värld, där vi värnar om både den personliga integriteten och rättssäkerheten i samhället.

Våra ambitioner är att:

  • Förebygga telefonbedrägeri och att upprätthålla rättssäkerheten i samhället.
  • Skapa säkra samtal som kan öka affärsnytta och lönsamhet.
  • Säkerställa att myndigheter uppfyller lagkrav och sekretess.
  • Öka tryggheten för privatpersoner genom att skydda deras information och identitet.

Vanliga frågor

I vår FAQ har vi svarat på frågorna som vi får ofta.

Undrar du något?

Du är alltid varmt välkommen att höra av dig till oss!

Kontakt