Vanliga frågor
Vissa frågor får Säkra Samtal oftare än andra. Därför har vi samlat svaren på dem här, så att du snabbt och enkelt kan hitta rätt information. Om du inte får svar på din fråga här är du varmt välkommen att kontakta oss.
Säkra Samtal är en helt ny och säker identifieringstjänst som skapar trygga samtal mellan privatpersoner, företag, myndigheter och organisationer. Det har länge funnits krav på att privatpersoner måste identifiera sig för myndigheter, företag och organisationer. För oss är det självklart att privatpersoner ska kunna kräva samma sak tillbaka. Därför samlar vi marknadens ledande legitimeringslösningar i en och samma app för att göra det enkelt att säkerställa att du kan lita på den du pratar med.
I dagsläget kan du använda Mobilt BankID och Freja eID+.
Nej, det är helt gratis. Säkra Samtal finansieras av de anslutna företagen, myndigheterna och organisationerna.
Nej, du kan bara använda ditt mobilnummer på en enhet åt gången.
Nej, du registrerar ett mobilnummer på en enhet. Om du vill registrera fler mobilnummer behöver du använda flera enheter.
Ja, du kan ta emot en identifiering på två sätt utan appen: via SMS eller genom en identifieringskod som du skriver in på vår eller företagets hemsida. Vid SMS är avsändaren “SakraSamtal”.
Appen är dock helt kostnadsfri för privatpersoner. Vi rekommenderar att du laddar ner den så att du är redo nästa gång du behöver identifiera dig med ett företag eller en myndighet. I appen kan du dessutom se historik över mottagna och skickade identifieringar.
.
I dagsläget har du inte möjlighet att växla mellan e-legitimeringslösningar. Önskar du byta e-legitimeringslösning i appen krävs att du registrerar om dig i appen.
Vi har valt att använda Freja eID Plus av säkerhetsskäl. Freja eID Plus utfärdas efter att du har legitimerat dig fysiskt hos ett ombud, vilket motsvarar den lägsta nivån av Säkra Samtals säkerhetskrav.
Nej, det är tyvärr inte ett krav ännu, men vi hoppas att det ska bli så i framtiden!
Identifiering kan initieras av både organisationer och privatpersoner. För att som privatperson initiera en identifiering krävs att du har appen.
Om organisationen inte är ansluten till Säkra Samtal kan du alltid be personen du pratar med att identifiera sig som privatperson med sin privata e-legitimation. På så sätt får du både ökad trygghet och spårbarhet.
Självklart! Du bestämmer själv vem du vill dela din information med. Genom att kräva att den som ringer identifierar sig behöver du inte oroa dig för att råka ut för bedrägerier.
Du kan alltid se företagets, myndighetens eller organisationens namn och logotyp. Ofta får du även information om namn och roll på den som ringer till dig.
Nej, du väljer själv om du vill identifiera dig. Men för att skapa ett ännu tryggare samtal kan det dock vara bra att båda identifierar sig.
Efter att du har mottagit en identifiering har du tre minuter på dig att motidentifiera dig.
Ja, i appen under Historik ser du alla identifieringar som du har mottagit och vilka du har identifierat dig för.
Om du har appen kan du faktiskt se alla identifieringar du har mottagit genom att gå till historiken. Om du vill identifiera dig tillbaka behöver motparten skicka en ny identifiering.
Det beror troligtvis på en av följande två faktorer:
- För att du ska kunna få en pushnotis behöver notiser vara aktiverade för Säkra Samtal-appen. Du aktiverar notiser i mobiltelefonens inställningar.
- Om du har registrerat ditt mobilnummer på en annan enhet, som fortfarande har notiser från Säkra Samtal aktiverat, behöver du avregistrera ditt mobilnummer på den andra mobiltelefonen.
Det är en fabriksinställning på mobiltelefonen som vi tyvärr inte kan påverka.
Självklart! För att kunna ta emot en identifiering behövs ingen e-legitimation, men för att du ska kunna identifiera dig tillbaka behöver du skaffa dig Mobilt BankID eller Freja eID+.
Absolut! Du kan alltid ta emot en identifiering, men för att identifiera dig tillbaka krävs e-legitimation.
Ja visst!
För att kunna identifiera dig och aktivera historiken i appen behöver du en e-legitimation. Om du inte har ett svenskt personnummer men har ett samordningsnummer, kan du använda Freja eID+ för att identifiera dig och aktivera historiken i appen.
Mobilt BankID är en svensk, privat e-legitimation.
Här hittar du en guide som hjälper dig med Mobilt BankID installationen.
Freja eID+ är en svensk, privat e-legitimation.
Här hittar du en guide som hjälper dig med Freja eID installationen.
Om du har säkerhetskopierat appen kan du återställa den, men du behöver registrera dig på nytt.
Det beror på vilka inställningar du har för automatisk uppdatering av appar på din mobiltelefon.
Om du vill aktivera funktionen för automatiska uppdateringar, gå till inställningar för appar på din telefon.
Ja, för att kunna ta emot en identifiering behöver du registrera dig med hjälp av ditt mobilnummer. Ett mobilnummer och kan bara registreras på en enhet åt gången (med enhet menas smartphone och surfplatta).
Det är möjligt att använda Säkra Samtal på en surfplatta också, så länge det är en smart enhet.
Du kan också ta emot en identifiering genom en identifieringskod som uppges i samtalet och som du skriver in på vår eller företagets hemsida.
I dagsläget finns Säkra Samtal på svenska och engelska. Om du använder ett annat språk än dessa som standard i din mobiltelefon kommer Säkra Samtal automatiskt att ställa in engelska som förval.
Ja, appen är inte bunden till några geografiska gränser. Däremot finns tjänsten bara tillgänglig för svenskregistrerade företag, myndigheter och organisationer samt för svenska e-legitimationer för tillfället.
Om du varken har appen eller vill ta emot en identifiering via SMS, finns det ett tredje alternativ: identifieringskod.
Identifieringskoden används för att hämta identifieringen via en hemsida. Koden uppges muntligt under samtalet och skrivs sedan in på Säkra Samtals hemsida eller företagets egen hemsida.